23.10.10

Grappatino, et mislykket experiment.


Jeg har fornyligt modtaget en intet mindre end fantastisk flaske grappa, direkte fra Italien. Mere præcist drejer det sig om en Bertacnolli Grappa Bianco. Bianco, fordi den er klar. Grappa er en type spirituosa destilleret fra resterne af vinproduktionen, både skallerne og stilkene fra de brugte bruger indgår i brændingen. At den er klar viser at den, ikke undtagelsesvis for grappa, ikke er lagret; en lagret grappa vil typisk antage en brun/gylden eller rødlig nuance, afhængigt af lagringsmediet.
Traditionelt drikkes grappa rent som en digestif eller, om morgenen, i kaffen: Det hedder en café correcto (korrexet kaffe) og da det er italiensk laves det med ca. lige dele espresso og grappa, men som den cocktail-freak jeg er har jeg selvfølgeligt opsøgt nogle af de få cocktail-opskrifter med grappa der huserer på internettet. Mit falkeblik slog først ned på den helt simple Grappatini: 
Opskriften giver sig selv, det er en modificeret våd martini hvor ginnen er substitueret med grappa - og på papiret lyder det da også godt.  Nærmest som en vodka martini med øget komplexitet. I praksis viser det dog sig at være en kedelig oplevelse. Da både Noilly Prat'en som jeg anvendte og Grappaen er komplexe størelser, kan de enten spille sammen eller modvirke hinanden. Beklageligvis er det sidste tilfældet og resultatet smager som - well - en blanding af kedelig vermouth og kedelig grappa. I min desperation har jeg piftet det lidt op med en halv knust limefrugt, og citrusen giver da en lille smule kontrast. Men alt i alt en fiasko. Cocktailen er ikke nødvendigvis dårlig på papiret, men med disse ingredienser forsvinder den næsten. Det er som om grappaen og vermouthen er i komplet modfase og negerer hinanden totalt.
Dog, jeg giver ikke op, mit næste forsøg bliver en First Morning, som jeg har luret af fra bartenderen Salvatore Calabreses hjemmeside. En spændende drink med mange ingredienser, her i blandt espresso og rosiner...




2 comments:

  1. Det er til gengæld en meget smuk drik :)

    ReplyDelete
  2. Helt enig, men det har nok mere at gøre med at den blev shaket intenst (de små luftbobler gør den mælket) og lyssætningen :-P

    ReplyDelete